הכל על הרומן של סושי ואבוקדו
בשנת 2008 המליצה הממשלה המוניציפלית של העיר היפנית מטסויאמה לחקלאים מקומיים להתחיל לגדל אבוקדו – והציעה להם שתילים במחיר נמוך. שליש מהשתילים שהעיר סיפקה צמחו לעצים, שהפכו מוכנים לבציר הראשון שלהם בשנים האחרונות.
אבל מדובר בפרויקט גידול ייחודי מאוד שאינו נפוץ ביפן – מכיוון שאבוקדו אינו מין גידול מקומי בה. הוא החל בעקבות עליית הביקוש והיקפי ייבוא גדולים של אבוקדו למדינה. היקף יבוא האבוקדו ליפן גדול פי 13 ב-20 שנה, לפי מכס טוקיו.
אבוקדו הפך זמין בסופרמרקטים יפניים מאז סוף שנות ה-70 והוא מגיע אליה בעיקר ממקסיקו. היפנים מכנים את האבוקדו "חמאת היער" בשל המרקם החמאתי, הטעם העשיר ותכולת הקלוריות הגבוהה שלו.
תוצרת אמריקאית
עכשיו כשברור לנו שבסושי מסורתי אין אבוקדו, השאלה האמיתית היא מדוע ומאיפה הוא צץ בסושי.
הסיפור הפופולרי אומר שהמיזוג הזה התחיל לפני כמעט 50 שנה בארה"ב. שף יפני ניסה להכין סושי מסורתי בקליפורניה, אבל היה לו קשה למצוא את הטורו – אזור שומני של דג הטונה, שהוא חלק מרכזי בסושי המסורתי.
הטעם של טורו מאופיין כחלק ועדין, אך למצוא את החלק הספציפי הזה של הטונה היה בעיה בתקופה ההיא.
השף היפני מצא אבוקדו, פרי אהוב בארה"ב, שהתגלה כאלטרנטיבה מושלמת לטורו.
מה שמצחיק הוא שהשף היפני המציא את השילוב, אבל הוא נאכל בסושי מהסגנון האמריקאי. בשל השפעת התרבות האמריקאית, זה לא נדיר שסושי אבוקדו נאכל בכל מדינות המערב.

לא אותנטי
חובבי סושי אחדים טוענים שאבוקדו הוא הבעיה העיקרית של התפיסה השגויה של סושי.
למה? ובכן, עם המצאת רול קליפורניה, המכיל אבוקדו – הפך הסושי לפופולרי מאוד בעולם כולו. המנה הזו התפשטה מהר, אבל היא העבירה את תמונה שגויה של מהו הסושי המסורתי.
אבוקדו, וכל מרכיב אחר שאינו מאכלי-ים, אינם נמצאים במקור בסושי יפני אמיתי. סושי מסורתי קשור מאוד לפירות ים גולמיים ולכמה מרכיבים חיוניים.
כך, הסושי הפך לארוחה ממוסחרת עם שאינם מקוריים.
לסיכום: אבוקדו הוא בריא וטעים מאוד בסושי
אבל צריך לזכור שמדובר בדעה של "פיינשמייקרים", וכי חלק מהסיבה שאבוקדו הפך לפופולארי בכלל, וגם בסושי, קשורה לכך שאבוקדו ידוע בשומנים הבריאים שבו, מהסוג הבלתי רווי – בערך פי 2 מפירות אחרים.
באבוקדו מצויים גם קרוב ל-20 ויטמינים, מינרלים ופיטונוטריינטים שונים. בנוסף, אחד היתרונות הגדולים הוא שהוא טעים מאוד בסושי – וזאת עובדה ידועה ברחבי העולם.